Zdjęcie poglądowe

Czy warto sprzedawać zwierzęta?

Czy warto sprzedawać zwierzęta?

Przyglądamy się opinii publicznej, przepisom oraz doradzamy, jak rozmawiać z klientami o zakupie nowego pupila. Sprawdź, czy prowadząc sprzedaż gryzoni lub ptaków zyskasz, czy narazisz się na problemy!

Sprzedaż zwierząt w sklepie zoologicznym – tak, czy nie?

Sprzedaż zwierząt w sklepach zoologicznych to temat, który wzbudza wiele emocji u dużej grupy ludzi. Aktywiści prozwierzęcy walczą o zakaz sprzedaży zwierząt w sklepach, gdy inna część społeczeństwa nie wie, gdzie miałaby kupić chomika lub papużkę falistą, jeśli nie w lokalnym sklepie zoologicznym.

Sprzedaż zwierząt – rys historyczny i przepisy prawa

Sprzedaż wielu gatunków zwierząt w sklepach zoologicznych wciąż w najlepsze prosperuje m.in. w Stanach Zjednoczonych. Można tak kupić m.in. szczenięta oraz kocięta. W Polsce los zwierząt wygląda jednak trochę inaczej. Przepisy prawa uregulowały już sprzedaż psów i kotów. Może być ona prowadzona jedynie przez legalnie zarejestrowanie hodowle. Nie uniknęliśmy jednak problemów na tym polu, gdyż nie wszystkie hodowle są zarejestrowane w rzetelnych stowarzyszeniach. Los zwierząt niekoniecznie uległ zatem faktycznej poprawie.

Czy czeka nas zakaz sprzedaży zwierząt w sklepach zoologicznych?

Aktywiści prozwierzęcy apelują o całkowity zakaz sprzedaży zwierząt w sklepach zoologicznych. Czy tak się stanie? Nie wiadomo!
Wiadomo jednak, co doprowadziło do takich kroków ze strony części naszego społeczeństwa. Wszystkiemu winne są złe warunki, w których bytują zwierzęta nie tylko w części sklepów zoologicznych, ale także w miejscach, z których sklepy kupują gryzonie lub ptaki trafiające do sprzedaży. Wiele osób zauważyło przykładowo, że kupowane w sklepach gryzonie np. kawie domowe mają grzybicę lub inne problemy zdrowotne.
Wątpliwości budzi także samo wystawianie zwierząt na widok wszystkich klientów. Część sklepów eksponuje bowiem akwaria oraz klatki ze sprzedawanymi zwierzętami tuż za witryną. W centrum handlowym lub lokalnej galerii każdego dnia obok akwariów przechodzi zatem duża ilości ludzi, którzy mniej lub bardziej interesują się zwierzętami, a co za tym idzie, mogą powodować u nich stres i brak możliwości realizacji naturalnych zachowań.
Pozostaje jednak z pytanie, czy zakaz sprzedaży zwierząt w sklepach zoologicznych będzie korzystny dla zwierząt, czy wywoła większy rozkwit „pseudohodowli”?!

Interwencje Inspekcji Weterynaryjnej

Sprzedaż zwierząt w sklepie zoologicznym może wiązać się z kontrolami ze strony Inspekcji Weterynaryjnej. Ludzie obserwujący zwierzęta w sklepie, mogą bowiem zgłaszać do takich instytucji swoje wątpliwości dotyczące dobrostanu zwierząt. Coraz więcej osób korzysta z takiego prawa. Prowadząc sprzedaż zwierząt, musisz być zatem gotowy zarówno na trudne rozmowy z niektórymi „klientami”, jak i kontrole odpowiednich służb. Niestety, Twój sklep może trafić także na lokalne grupy w mediach społecznościowych, gdzie prowadzone są dyskusje także o prawach zwierząt.
Zgłoszenia przekazywane do Powiatowych Lekarzy Weterynarii najczęściej dotyczą:
• zbyt dużego zagęszczenia zwierząt,
• złego stanu ściółki,
• złego stanu wody w przypadku rybek,
• wad lub wielkości klatek dla gryzoni.
Dodatkowo zgłoszenia dotyczą także stanów chorobowych zaobserwowanych u zwierząt przebywających w sklepach zoologicznych.

Co mówić klientom, gdy prowadzi się sprzedaż zwierząt?

Powyższe informacje nie zmieniają faktu, że wiele osób wciąż szuka chomików, papużek, czy kawii domowych w sklepach zoologicznych. Prowadząc sprzedaż takich zwierzątek, warto robić to rzetelnie i mieć na uwadze dobrostan swoich tymczasowych „podopiecznych”. W takiej sytuacji łatwiej „wybronić” się podczas dyskusji oraz przejść potencjalne kontrole.
Podczas rozmowy z klientem warto wskazać mu odpowiednią wyprawkę. Mowa o obszernej klatce, transporterze, czy zdrowej karmie. Personel sklepu powinien znać podstawowe potrzeby każdego gatunku, a klient wyjść nie tylko ze zwierzęciem, ale także z odpowiednią wiedzą. Można w tym celu przygotować gotowe wydruki z najważniejszymi wskazówki dotyczącymi żywienia, odrobaczania, szczepień, czy pielęgnacji. Wykazanie się dużą wiedzą oraz troską o zwierzęta może budować pozytywny obraz sklepu zoologicznego w oczach danego klienta, oraz jego bliskich lub znajomych.
Niestety, nie każdy klient dobrze zareaguje na obecność zwierząt w sklepie zoologicznym. Tak, jak opisano na początku artykułu, coraz większa liczba ludzi, ma złe zdanie o warunkach, w jakich bytują zwierzęta w sklepach i nie chce traktowania naszych braci mniejszych jak „rzeczy”.

Jak doradzać klientom w sprawie zakupu zwierząt, gdy nie prowadzi się ich sprzedaży?

Jeżeli od dawna nie prowadzisz sprzedaży zwierząt, a klienci o nie pytają, warto umieć im doradzić w sprawie zakupu lub adopcji. Współpraca z fundacjami zajmującymi się adopcją zwierząt może być jednym z korzystnych rozwiązań. Przedstawianie takiej możliwości klientom oraz propagowanie działalności organizacji prozwierzęcych może bardzo korzystnie działać na wizerunek sklepu zoologicznego.
To, czy będziesz prowadzić sprzedaż zwierząt w swoim sklepie zoologicznym, zależy od Ciebie. Tak samo to, jakie warunki im zapewnisz. Warto się jednak zastanowić, czy przychód osiągany z takiej sprzedaży będzie rekompensował ewentualne trudności, które napotkasz Ty oraz Twoi pracownicy.

WIęcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Sprzedaż zwierząt w sklepie zoologicznym

data publikacji artykułu: 2022-07-22
Komentowanie dostępne jest wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników strony. Zaloguj się lub zarejestruj. Rejestracja jest bezpłatna i trwa tylko chwilę.

Zapisz się do naszego newslettera

Odbieraj nowości, artykuły i powiadomienia wprost do swojej skrzynki email. Nowe i specjalne oferty tylko dla subskrybentów.