Czasy się zmieniają a dostęp do wiedzy i produktów jest na wyciągnięcie ręki. Zarówno dla właścicieli sklepów jak i ich klientów. Niestety w odróżnieniu od tych ostatnich poziom wiedzy sprzedawców w sklepie ma niebagatelny wpływ na poziom sprzedaży i opinię na temat sklepu.
To jak siebie widzimy mamy okazję zaobserwować na grupach branży zoologicznej - większośc ludzi deklaruje posiadanie wiedzy i jej ciągłe aktualizowanie.
O opinię jak jesteśmy widziani poprosiłem na kilku grupach internetowych, skupiających świadomych klientów - mających środki finansowe na zakup dobrych produktów z górnej półki.
Niestety źle wyglądamy a wyrobiona przez niektóre sklepy opinia ma również duży wpływ na to jak jesteśmy widziani jako sklepy. Jeszcze zanim taki klient postawi u nas nogę (jeśli nie wybierze zakupów w internecie) z reguły będzie do nas mniej lub bardziej uprzedzony.
Oczywiście nie dotyczy to wszystkich klientów, jednak warto walczyć o tych wyrafinowanych, świadomych i nie kupujących z najniższej półki.
Powszechne opinie o sklepach - czyli dlaczego ci ludzie do nas nie przychodzą.
Na podstawie ponad 200 komentarzy wybraliśmy te najczęściej się powtarzające. Wielu czytających się oburzy, jednak tak właśnie wyglądamy jako branża.
Najczęściej powtarzające się komentarze
Brak wiedzy!
Naprawdę niewiele komentarzy nie wspomina o wiedzy sprzedawców. A raczej o jej braku. Wciskanie karm w niskiej półki, zachwalanie suchej karmy wątpliwej jakości, proponowanie produktów o nieodpowiednim składzie dla wybranych zwierząt. Sprzedaż za małych klatek dla ptaków i gryzoni. Brak pojęcia o żywieniu psów i kotów, nawet podstawowych. Te sklepy, które budują swoją markę na posiadanej wiedzy nie utrzymują swojej przewagi na długo. Klient po otrzymaniu solidnej dawki wiedzy szuka jej nadal w internecie. Kupując tam również taniej polecone produkty.
Ten sam asortyment od lat
Brak nowinek, brak ciekawych i oryginalnych rzeczy. Te same produkty w każdym sklepie zoologicznym, do znudzenia. Chińskie produkty o bardzo niskiej jakości. Od przysmaków, po zabawki.
Brak naturalnych produktów
Wielu świadomych klientów szuka naprawdę jakościowych rzeczy. Pełne gliceryny chińskie przysmaczki nie zadowolą tych, którzy szukają zdrowych produktów dla swoich pupili.
Zwierzęta w sklepie
Temat wzbudzający wiele emocji na grupach właścicieli sklepów, a jeszcze więcej na grupach zrzeszających ich właścicieli. W powszechnym przekonaniu warunki w sklepach są koszmarne. Zwierzęta źle przechowywane, chore, karmione nieodpowiednim jedzeniem. W przepełnionych miejscach. Bez wody. Wiele grup podejmuje wręcz akcje wykupu i ratowania zwierząt ze sklepów zoologicznych. Wydawane klientom zwierzęta często bez instrukcji czy z błędnymi informacjami dotyczącymi żywienia czy przechowywania. Jeden z najbardziej bulwersujących tematów. Dość często pojawiają się deklaracje nie kupowania w sklepach sprzedających zwierzęta.
Karma na wagę
Otwarte wory, bez daty otwarcia, często stojące tak że klienci mogą wkładać do nich ręce. Wietrzejąca, pleśniejąca i jełczejącka karma. Latające do niej muchy. Jeden z najczęściej powtarzanych i bulwersujących argumentów przeciwko sklepom stacjonarnym.
Kosmiczne ceny
Wiele osób zwraca również na chciwość i kosmiczne ceny w stacjonarnych zoologicznych. Ceny w internecie postrzegane są jako normalne ceny - ceny w sklepach jako kosmiczne i niestety w większości wypadków kojarzone z chciwością właścicieli sklepów. Nawet po wyjaśnieniach skąd się biorą takie ceny ludzie i tak wolą kupić taniej.
Sklep świadomego klienta?
Duża wiedza, duży wybór, lepsze jakościowo produkty, zdrowa karma i przysmaki. Bez zwierząt. Bez karm na wagę. Taki sklep wybiorą wyrafinowani klienci. Pod warunkiem porównywalnych do internetu cen.
Tytułem podsumowania
Dla wielu właścicieli powyższe opinie będą krzywdzące. Jednak jest to doskonała okazja do samodzielnego zmierzenia się z tematem, przyjrzenia się własnej wiedzy i sprzedawanemu asortymentowi. Wyboru tego czy chcemy klienta świadomego, czy wolimy polegać na nieświadomych, bez internetu oraz opóźnionych dostawach z zooplusa. Sklepy satysfakcjonujące świadomych klientów są zauważane, jednak jako chlubne wyjątki.
Warto przemyśleć również, czy to co myślimy że chce klient rzeczywiście jest tym czego naprawdę chce.
Podziękowania
Serdecznie dziękuję administratorom grup za możliwość opublikowania niecodziennego posta i zebrania opinii jej grupowiczów. Szczególnie wartościowe okazały się jak zawsze Surowe Kotki i Psy
Jeśli ktoś chce poczytać sam opinie to zapraszam do tego posta.
Proszę jednak o umiarkowaną dyskusję, żebyśmy nie musieli zaktualizować artykułu o kolejny akapit. Zmiana opinii o sklepach nie dokona się za pomocą komentarzy.