Zdjęcie poglądowe

Otwieram nowy sklep zoologiczny!

Otwieram nowy sklep zoologiczny!

Otwierając w obecnych czasach nowy sklep zoologiczny warto wiedzieć, że nie są to najlepsze czasy do tego typu inicjatyw. Ceny produktów w hurtowniach i u dystrybutorów w wielu wypadkach są większe, a klienci przytłoczeni inflacją i regularnymi podwyżkami cen, często szukają okazji i jak najtańszych ofert w internecie. Do tego należy wziąć pod uwagę rosnące koszty działalności, takie jak media, czynsze, składka ZUS.

Jeśli jednak Twoje szacunki są na tyle pozytywne, że mimo wszystko zdecydujesz się na otwarcie sklepu w tych trudnych czasach będziesz mieć wiele dodatkowych pytań.

Lokal

Zazwyczaj nowo otwarte sklepy zaczynają od małych lub bardzo małych lokali, co pozwala zaoszczędzić na czynszu, jednak w bardzo szybkim czasie powoduje zagracenie lokalu i wywołuje wrażenie bałaganu - co z kolei nie odpowiada wielu klientom. Oglądając nowy lokal, bez mebli może sprawiać wrażenie wielkiego, kiedy jednak pojawią się w nim meble i towar, wizualnie stanie się o wiele mniejszy. W związku z wysokimi kosztami mediów warto poszukać lokalu z dużymi oknami, tak by nie bazować na sztucznym oświetleniu a tylko doświetlać ważniejsze miejsca.

Lokalizacja

Najlepiej szukać miejsca o dużym przepływie klientów, co niestety skazuje nas na lokale droższe i bardziej poszukiwane. Jednak zazwyczaj one wygenerują nam większe obroty, choćby z powodu klientów dokonujących innych zakupów w okolicy i przypominających sobie o potrzebach swoich zwierząt. Ważne jest również późniejsze rozwijanie i utrzymanie bazy klientów, ale o tym w dalszych rozdziałach.

Towar

Mimo że w wielu sklepach znajdziemy podobne produkty, to już o to co warto sprzedawać i co się będzie sprzedawało w nowym sklepie - trzeba po prostu wypróbować. Najlepiej (ale i najdrożej) jest wziąć wszystkiego po trochę, zobaczyć jaki towar i jakie produkty preferują lokalni klienci. Trzeba pamiętać że produkty znane, reklamowane i bardzo popularne, mały sklep będzie mógł kupić w cenach zazwyczaj bardzo niezadowalających a często droższych od cen w internecie. By otrzymać naprawdę dobrą cenę trzeba mieć układy, bardzo duże sumy na zakupy i spory magazyn. Najczęściej małe sklepy radzą sobie w ten sposób że wyszukują internetowych okazji by kupić towar taniej niż w hurtowni lub kupują po normalnej hurtowej cenie i sprzedają go w cenie powiększonej o swoją marżę - co jednak powoduje że cena produktu dla klienta jest od od 30% do 100% większa niż w internecie, co może (ale nie musi) wielu z nich po prostu zniechęcić.


By kupić towar taniej można skorzystać z grupy zakupowej lub stworzyć taką z okolicznymi sklepami, co jednak dla dopiero otwierającego się sklepu będzie bardzo trudne.

Pułapka niskich cen

Wiele otwierających się sklepów zaczyna z bardzo niskimi cenami - próbując odebrać w ten sposób klientów konkurencji czy internetowi. Niskie ceny jednak to nie wszystko i rzadko pozwalają na przyciągnięcie dużej liczby klientów - natomiast z racji niskiej marży, nie pozwala na odtworzenie sprzedanych zasobów i dalszy rozwój sklepu. Tu nie ma jednoznacznego przepisu czy rozwiązania. Trzeba to samodzielnie wypraktykować. Zasadniczo cenę jest łatwiej obniżyć niż podnieść, a klienci lepiej reagują na obniżki niż podwyżki.

Negocjacje z przedstawicielem handlowym

O ile większość przedstawicieli handlowych jest sympatycznych i pomocnych, trzeba pamiętać że są oni przedstawicielami producenta czy dystrybutora i za dbanie o ich interesy otrzymują wynagrodzenie. Wyposażeni w tę wiedzę i otwarty komputer z możliwością sprawdzenia ceny na allegro i ceneo i jesteśmy gotowi do zamawiania towaru.

Warto kupować w tzw promocjach. Z reguły dystrybutorzy w każdym miesiącu mają jakieś produkty w promocji i można kupić je w pakietach 4+2, 5+1 itp. Warto przeliczać i sprawdzać ceny w takim przypadku, bo mogą być bardzo atrakcyjne i ewentualnie później, kupić więcej towaru w okazyjnej cenie, oczywiście w miarę naszych możliwości.

Przedstawiciele handlowi mogą nam również udzielić dodatkowej zniżki na zakupy, choć zazwyczaj nie dadzą nam największej możliwej. Możemy się postarać i spróbować nakłonić go na większy rabat.

Przedstawiciele mają zazwyczaj również tzw budżet marketingowy. Można również poprosić o próbki czy bezpłatny towar do wykorzystania w sklepie w ramach promocji jego produktów, co będzie pomocne dla nowych sklepów.

Dobre relacje z przedstawicielami handlowymi są często kluczowe dla dobrej współpracy.

Gdzie kupować produkty

Tam gdzie najtaniej i najbardziej opłacalnie. Stare powiedzenie mówi “zarabiasz kiedy kupujesz” - niska cena zakupu daje Ci największe możliwości.

Zazwyczaj lepsze ceny można uzyskać kupując bezpośrednio od producenta czy dystrybutora. Najczęsciej jednak minima logistyczne tam są większe, co oznacza, że mając niewielką kwotę na zakupy kupicie taniej ale mniejszej ilości produktów czy marek.

Jeśli masz niewielką kwotę ale potrzebujesz większej ilości produktów - sensownie będzie dokonać zakupu w hurtowni lub wyszukując produktów w internecie.

W naszym katalogu znajdziesz firmy po marce, mieście, czy grupie towarowej:

KATALOG DOSTAWCÓW ZOOLOGICZNYCH

Dostawa towaru

Teraz zaczyna praca, po pierwsze należy sprawdzić czy ceny i rabaty wynegocjowane z przedstawicielem zgadzają się z cenami na fakturze. Zdziwisz się, ale często występują różnice, z reguły na Twoją niekorzyść, ktoś czegoś zapomniał zaznaczyć, gdzieć coś nie przeszło i zamiast taniego towaru przyjeżdzą towar w wyższej cenie. Najelpiej zazwyczaj poprosić o przesłanie faktury mailem jeszce przed dostawą - wtedy na świeżo będzie można porównać. Warto też zapisywać wynegocjowane ceny jeszcze w trakcie zamawiania.

Należy sprawdzić ilość towaru - czy się zgadza z ilością podaną na fakturze oraz czy są to dokładnie te produkty, które zamawialiśmy.
Ważnym jest również sprawdzenie terminów przydatności do spożycia - zdarza się że, trafiają do dostawy produkty z bardzo krótkim terminem albo wręcz po terminie. Jest to sytuacja niedopuszczalna i należy jak najszybciej domagać się wymiany przesłanego towaru na nowy, z dłuższym terminem przydatności.

W przypadku błędów w dostawie polegających na otrzymaniu dodatkowych produktów, które nie były zamawiane lub większej ich ilości - najlepiej poprosić o korektę faktury i odebranie nadwyżki na koszt nadawcy. Akceptowanie takich nadwyżek może się skończyć tak, ze w każdej dostawie dostaniemy towar, którego nie chcemy.

Wsparcie specjalistów

Wszystkiego się można nauczyć samodzielnie, można również skorzystać z pomocy przygotowanej przez osoby posiadające ogromne doświadczenie w branży zoologicznej. Jest ona wprawdzie płatna - lecz paradoksalnie korzystając z doświadczenia takiej osoby zaoszczędzisz więcej pieniędzy i zdobędziesz wiedzę znacznie szybciej niż samodzielnie.




JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP?

Pomocne materiały i informacje


Przepisy

Z poradnika praktyka

Specjalne oferty

data publikacji artykułu: 2023-02-04
Komentowanie dostępne jest wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników strony. Zaloguj się lub zarejestruj. Rejestracja jest bezpłatna i trwa tylko chwilę.

Zapisz się do naszego newslettera

Odbieraj nowości, artykuły i powiadomienia wprost do swojej skrzynki email. Nowe i specjalne oferty tylko dla subskrybentów.