Wielokrotnie można spotkać się z twierdzeniem, że niepochlebna opinia jest hejtem, pomówieniem lub czynem nieuczciwej konkurencji. Coraz częściej zdarza się, że osoby które napisały niepochlebną opinię są zastraszane obietnicami sądowych konsekwencji i wzywane do usunięcia swoich opinii.
Co zrobić, by negatywna opinia była zgodna z prawem?
Nie kłam i nie koloryzuj
W negatywnej opinii należy zawsze pisać prawdę. Podaj konkretny przykład produktu czy usługi i jeśli możesz, udokumentuj to. Pisząc recenzję podaj swoje dane, datę zakupu czy numer zamówienia, by nadać wiarygodności swojej opinii. Nie wprowadzaj innych internautów w błąd, unikaj domysłów i osądów. Twoja opinia traci wtedy wiarygodność.
Pisz spokojnie
Mimo poczucia krzywdy postaraj się utrzymać nerwy na wodzy. Nie używaj określeń uważanych powszechnie za obraźliwe czy niestosowne. Dopóki nie pomawiasz sprzedawcy, nie zniesławiasz go, ani nie stosujesz nieuczciwej konkurencji, twój wpis jest zgodny z prawem. Dodatkowo obraźliwe opinie pełne przekleństw są stosunkowo szybko usuwane przez administrację danego forum na którym została umieszczona.
Powstrzymaj się od generalizowania
Pisząc negatywną opinię, postaraj się nie uogólniać swojego osądu. Błąd we współpracy z firmą może być odosobnionym przypadkiem na który ani opisywana firma ani ty nie mieliście wpływu, np. wadliwie wykonane urządzenie. Jeśli więc chcesz opisać negatywną opinię, postaraj się pisać w pierwszej osobie. Opisz możliwie dokładnie swój przypadek, postaraj się nie wyciągać pochopnych wniosków. Postaraj się opisać „suche fakty”, tak by każda osoba która przeczyta twoją opinię, mogła sobie sama wyrobić ocenę i wyciągnąć wnioski.
Nie bądź anonimowy
Jeśli tylko masz taką możliwość, podpisz się pod swoją opinią- imieniem i nazwiskiem, nickiem z portalu, czy innymi danymi umożliwiającymi zweryfikowanie cię. Nie tylko będziesz wtedy bardziej wiarygodny dla kolejnych czytających, ale też dasz możliwość firmie, by się zrehabilitowała, wyjaśniła zaistniały problem i ewentualnie zadośćuczyniła.