Cena widniejąca na towarze musi być dobrze wyeksponowana i ogólnodostępna. Musi być napisana czytelnie, zrozumiale, tak by nie było wątpliwości, którego towaru dotyczy. Co jeszcze musi się znaleźć na cenówce?
Przez słowo “cena” powinna być tutaj rozumiana kwota wyrażona w jednostce pieniężnej, obowiązującej dany kraj sprzedaży, który jednocześnie kupujący winien jest uiścić sprzedającemu za towar lub usługę którą chce nabyć. Dopuszczalnym jest by cena uwidoczniona była na wywieszce, cenniku, bądź ekspozytorze trwale przyczepionym do danego produktu.
“Cena jednostkowa” natomiast jest pojęciem określającym cenę danego produktu za litr, kilogram lub inną obowiązującą miarę w której można sprzedać dany produkt. Oprócz widoczności na towarze, cena jednostkowa powinna się znajdować również na reklamach- nie podanie takiej może nosić znamiona nieuczciwej konkurencji.
Wedle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 roku, każdy przedsiębiorca posiadający sklep detaliczny, winien jest umiejscowić ceny towarów w sposób czytelny widoczny i zrozumiały, a kupujący powinien mieć możliwość porównania cen dwóch produktów.
W cenie powinien być już doliczony podatek akcyzowy oraz od towarów i usług.
Jeśli towar jest wystawiony w jakiejś gablocie, witrynie bądź innym podobnym miejscu, powinien być dokładnie opisany, tak aby nie zachodziły wątpliwości co do ceny dotyczącej danej rzeczy.
Nie jest przymusowym metkowanie każdego identycznego towaru osobno, ponieważ za wiążącą uznaje się cenę w widocznym miejscu tylko przy jednej sztuce.
Jeśli nie ma możliwości umieszczenia ceny lub wywieszki przed lub obok towaru, tak by jednoznacznie wskazywała ona, którego produktu dotyczy, cenę należy umieścić bezpośrednio na towarze.
Cenówki same w sobie powinny być napisane językiem czytelnym, jednoznacznie wskazującym na towar którego się tyczą- dobrą metodą jest jednoczesne podawanie EANu, tak by nie było żadnych wątpliwości co do towaru. Muszą być umieszczone w miejscu jawnym, nie ukrytym i widocznym.
Cena jednostkowa nie jest wymagana na towarze, który jest sprzedawany za cenę ceny jednostkowej- np. karma ważąca 0,5 kg powinna mieć cenówkę z ceną jednostkową, karma 1kg już nie musi jej mieć.
Inna cena na półce, inna na kasie
Należy pamiętać o tym, że w chwili kiedy jest różnica między ceną na półce a ceną przy kasie, kupujący ma prawo wybrać sobie, korzystniejszą dla siebie opcję cenową, co gwarantuje mu artykuł 5 ustawy z dnia 9 lipca 2014
Ceny promocyjne
Jeśli został wystawiony jakiś towar na promocji- oprócz widocznej nowej ceny, należy także wpisać powód z jakiego promocja obowiązuje, np “krótki termin”. Sprzedający ma również obowiązek umieścić cenę początkową danego produktu, nawet jeżeli wcześniej była też ceną promocyjną. Przykładowo w chwili gdy nabyty towar jest sprzedawany po 18zł, a potem obniżona zostaje jego wartość kolejno do: 12 zł, 10 zł oraz 6 zł, wedle Kodeksu, ostateczna informacja na wywieszce powinna brzmieć “Towar teraz za 6 zł (wcześniej 10 zł)”. Podania tych informacji wymaga Dyrektywa Unijna OMNIBUS z dnia 27 listopada 2019 r.
Kary
Naruszenie tych przepisów i wytycznych może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do wysokości 1500 zł - jednak brane są pod uwagę wielkość przychodu i obrotu, oraz stopień naruszenia i dotychczasowa działalność. Przy nagminnym łamaniu przepisów wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, może nałożyć karę nawet w wysokości 20.000 zł. Od każdej decyzji służy odwołanie do Prezesa UOKiK